tisdag 3 april 2012

För snygg för ett jobb:-)!


Skämt åsido (för att använda ett användbart men töntigt uttryck) så har jag blivit dissad under en intervju för att jag var för snygg. Det ser riktigt illa ut att själv skriva detta, I KNOW, men det är inte desto mindre sant! (Dessutom kan man väl förvänta sig vad som helst av mig antar jag;-)). Jag skriver mer om det efter artikeln...

Snygga kvinnor väljs bort - av kvinnor

2012-04-03 | Publicerad 10:22  |  Uppdaterad 10:58
Flera studier har visat att snygga kvinnor har lättare att få jobb och oftare blir befordrade. Men nu visar en israelisk studie att det kan förhålla sig precis tvärtom.
Forskarna Bradley Ruffle vid Ben-Gurion-universitetet och Ze’ev Shtudiner vid Ariel University Centre skickade ut 2500 fejkade ansökningar till 2500 utannonserade tjänster. För varje annons skickade man två ansökningar med CV:n som var i stort sett likvärdiga, men en av dem inkluderade också ett foto på den sökande. Fotona föreställde personer som hade rankats som snygga och attraktiva i olika grad. De män som bedömts som snygga blev i högre grad än en mindre snygg kallade till intervjuer. De hade i stället större chans att få komma vidare om de inte skickade med ett foto på sig själv. Men för kvinnor blev resultatet annorlunda, rapporterar The Economist.
Snygga kvinnor som skickade med ett foto i sin ansökan hade sämre möjligheter att få komma på intervju än sina mindre attraktiva konkurrenter. Det blev särskilt tydligt när det handlade om ansökningar som skickades direkt till den arbetsplats där man sökte jobb, jämfört med om man skickade sin ansökan till en rekryteringsbyrå. En snygg kvinna fick napp först efter i snitt elva skickade CV:n medan en mindre snygg fick komma på intervju med i genomsnitt 7 skickade CV:n. Först trodde Bradley Ruffle att det berodde på fördomar av typen ”dum blondin”, det vill säga att vackra kvinnor är osmarta.
Men fotona på de vackra hade valts ut inte bara för att personen i fråga var ”vacker” enligt västerländska normer, utan också för att han eller hon gav intrycket att vara intelligent. Det var inte heller så att ”vackra” personer medvetet hade kopplats ihop med ett mindre imponerande CV, utan fotona var slumpmässigt sammanfogade med en CV.
Orsaken måste vara en annan. Personalavdelningar, med ansvar för rekrytering, brukar ofta vara kvinnodominerade, löd forskarnas hypotes. Och mycket riktigt. Det visade sig att 93 procent av dem som gjorde urvalet av vilka som skulle få komma på intervju var kvinnor.
Forskarnas slutsats var att avundsjuka låg bakom tendensen att kvinnor väljer bort snygga kvinnliga kandidater. Så vackra kvinnor kanske ska satsa på att se lite lagom alldagliga ut på fotot som skickas med ansökningshandlingarna? Nej, det är bättre att inte skicka med något foto alls, anser Bradley Ruffle.
För att få ett så rättvist urval som möjligt, det vill säga bäst lämpad man eller rätt kvinna oavsett hur man ser ut, så bör alla företag överväga att införa anonyma ansökningar. Det är en modell som redan används i den statliga sektorn i Belgien.

Ok, till saken: Jag sökte ett biblioteksjobb i Fittja tror jag att det var och jag hade fixat mig inför intervjun. Jag råkade ha för mycket tid på mig på morgonen (för ovanlighetens skull) och fixade mig nog lite för mycket. När jag insåg det var det redan för sent och jag var tvungen att åka. Jag hade på mig en ljusgul topp och matchade med ljusgul ögonskugga, låter inget vidare men det var rätt fint:-). Håret hade jag plattat så att det var perfekt, jag kände mig taggad inför intervjun och allt gick bra till en början. 
 Chefen som närvarade vid intervjun var trevlig men hennes side kick, som skulle bli ens jobbkompis om man nu fick jobbet hade en annan attityd. Jag märkte att hon försökte att sätta mig på plats av någon outgrundlig anledning, hon var helt enkelt lite bitchig. Jag kommer ihåg att jag fick en fråga likt "vad skulle du göra om bla bla bla" och jag började svara på frågan om hur jag skulle göra om jag bla bla bla osv. Mitt i mitt svar avbröt hon mig abrupt med ett "ja, fast nu kanske det inte bara är dig det handlar om, utan bla bla bla". Jag minns att jag inte fattade någonting, kom av mig en sekund för att sedan vänligt men bestämt bita tillbaka. Svaret blev någonting i stil med "jo, jag förstår att det inte bara är mig det handlar om fast nu var ju frågan vad jag skulle göra i den situationen så nu är det den frågan jag besvarar osv" jag log ett oskyldigt litet leende och fick med mig chefen på min sida. 
 Men det var också allt för något jobb blev det icke!
 Nu ska jag inte vara förmäten, de var också oroliga över att jag skulle orka pendla till Fittja (med all anledning) även om jag bedyrade motsatsen och kom med bra argument för det. Säkerligen var det även något annat, men de valde mellan mig och en annan tjej och beslutade sig i vilket fall för henne. Kanske bodde hon nästgårds, vad vet jag. Oavsett vilket hade side kicken en hel del att säga till om och jag kände att hon absolut inte gillade mig. Det behöver man givetvis inte göra om man inte vill det men sättet hon granskade mig på känner jag alltför väl igen! På något sätt uppfattades jag, som inte tävlar med någon överhuvudtaget i någon som helst kategori för att jag avskyr tävlingar, som ett hot. Det där är en grej man bara känner. Inget mer med det. Men jag lärde mig också en liten läxa: lagom ÄR bäst:-)! Så om jag någon gång kör upp, eller nästa gången jag söker jobb så ska jag se lagom ut, varken mer eller mindre och den ljusgula ögonskuggan har jag slängt för lääääänge sedan, toppen med BTW;-)!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar